Sidor

måndag 1 augusti 2011

Semestern slut och SOLEN strålar...

...men nej jag är inte bitter! Eller är jag det? Jo, kanske lite grann ändå. Det hade ju varit skönt om vi fått åtminstone EN vecka med härligt solsken, men så blev det inte i juli månad här i Skåne! Så grattis till er som hade mer tur än jag!

Så vi har firat "hemester", ett nytt ord som jag såg att man kallade det för när semestern firades hemma!

Gjorde vid lite bilder igår kväll, för att kunna lägga ut idag, så här kommer lite från min trädgård i helgen.


Det första jag såg igår när jag slagit upp korpgluggarna
efter en lång sovmorgon, var att SOLEN lyste och
så satt amiralfjärilen precis utanför köksfönstret!
Jag hade inte sett den på hela sommaren.




Amiralfjärilen
kan du läsa om på Wikipedia.





En nässelfjäril avtecknade sig så här fint mot mina rudbeckior.





Efter ett tag när jag hade tagit rätt så många bilder på dem,
använde jag för skojs skull inställningen "Färgaccent" på
min kamera. Där hade jag haft orange inställt senast jag
använde det och då blev amiralen på rudbeckian så här!





Ojsan, det grodde visst något från de gamla fröna av
Doroteablomman. En liten växt som stänger ihop
blommorna på kvällen, har jag nu några få i en kruka.




En stor gulvit lilja som doftar gott är
den sista sorten som slår ut hos mig.





Ståndare och pistiller skiljer sig verkligen åt
från lilja till lilja. Här är det en spegelblank ståndare,
så blank att man faktiskt även skymtar fotografen! :o)





Hade knappt sett att floxen slagit ut,
de försvann bland alla rudbeckior som
verkligen brett ut sig i år!




Första höstanemonen någonsin hos mig!
Lite kul för jag fick en gång en stickling
skickad till mig med snigelposten, av en
webbvän med hemsida.
Nu flera år efter har växten äntligen tagit sig!



Min fina purpurklätt, som jag gillar så mycket!
En del förväxlar ibland denna växten med den
som heter Lammöron, p g a de mjuuuka bladen
som de båda har!

Här efter en rejäl regnskur igår eftermiddag.



Och då måste jag ju visa att jag har en vit purpurklätt också!
Allt p g a en annan webbvän som skickade mig frön till en sådan.
De här purpurklättarna är tvååriga (bienna) växter,
ena året kommer det bara en bladrosett
och andra året blommorna.
(för er som inte visste det!)


Avslutar detta inlägg nu!
Jag vill ju inte trötta ut eventuella besökare
med fööör många blommor på en gång.
Detta är en regnblöt rudbeckia.

Det är allt tur att man har en liten trädgård,
så man hinner ut där mellan regnskurarna! :o)

Ha en fin dag!
Tack till er som kommenterar!


13 kommentarer:

  1. Wow....these are really WONDERFUL Pia, my compliments.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Så fine sommerbilder, Pia!
    Været har ikke vært det beste på disse kanter av landet, lite sol!
    Har heldigvis to uker til som jeg håper vil medføre sol!!
    Ha en fin start på august!

    SvaraRadera
  3. Synd med været, men det får vi ikke gjort noe med. Flotte bilder tar du uansett da.

    SvaraRadera
  4. Flotte bilder av blomster i noe som må være en flott hage! Bildet med orangefargene ble råstilig syntes jeg. Hehe ja at solen begynner å skinne når ferien er over er vel ganske så typsk :-) Her ble siste helgen i ferien knallvarm og full av sol... Jaja, vi har nå hatt fin ferie allikevel, og da vi var ved havet hadde vi masse fintvær.

    SvaraRadera
  5. Underbart från trädgården ;amiralen med accenten var ju för vacker ,kramis ,Nette (ogräset väntar )

    SvaraRadera
  6. Det är inte så konstigt att du inte har sett amiralen fören nu :) De kommer först nu. Jag var inne och kollade efter lite fakta om den .. och den kommer i slutet av Juli och i September:)
    Det var härliga fina bilder du hade fått på den och även på dina blommor :)
    Nej .. vi har inte heller haft fint väder under Juli .. regn .. mulet . blåst nästan hela Juli.. vi hade några enstaka dagar där det var fint :)
    kram/Mimmi

    SvaraRadera
  7. Oj, så många som ser Amiralfjärilar nu! Dock inte jag. Än. Och blommor kan man aldrig få nog av ;)

    SvaraRadera
  8. Trots det dåliga vädret hos dig har du fått vackra bilder att bjuda på här. Jag har suttit och njutit av dem nu. Ha de gott.

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder från din trädgård!
    Vackra fjärilsbilder, där jag blev specilellt förtjust i bilden som är i både färg och svartvitt :)
    Macrobilden på din lilja är superläcker, och visst kan jag se en skymt av dig på bilden där :)
    Ha de gott!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Som alltid... helt underbara foton!
    Javisst är det lite vemodigt, när semestern är slut - är inne på min sista vecka nu.
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag är väldigt förtjust i alla dina foton! Helt underbara!

    SvaraRadera
  12. Underbara foton på Amiralen. Det är den värd den fina fjärilen. Dina foton på blommorna är suveräna. Här är en till som haft "semester" från bloggen men det fotas ju hela tiden. Ha de gott i värmen. Kram. Anita

    SvaraRadera
  13. jättevackra foton pia<3 oj vad blommorna frodar hos dig<3 härligt... kram anna

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...