Sidor

lördag 21 januari 2012

Frossar i amaryllisbilder! :o)

Jag dröjde med att köpa någon amaryllis till jul, för jag ville ha något annat än de vanliga röda som fanns. Förra julen hade jag en vit "Matterhorn". Denna julen hittade jag till sist och köpte en lök där blommorna skulle bli rosa.


Tur var väl det...
...för märkligt nog fick både jag och maken vars ett
blomsterarrangemang med en avklippt röd amaryllis i
OCH sen fick vi till och med ett tredje sådant tillsammans!
Många amaryllisar blev det! :o)
(Min headerbild kommer från en av dessa!)






Här började min rosa amaryllis "Exposure"
slå ut blommorna på sina två stänglar.
29 dec 2011






Den blev inte så himla högväxt.
Skönt, de brukar ha en tendens till att välta annars!







Som vackrast var den nog här,
den 4 januari 2012.





Gäller att utnyttja de få solstrålar som visar sig för oss!
6 januari 2012






Kryper in i :o)





Nyutsprungen






Många klockor att närstudera







En del samlar upp frömjölet som i små vaggor






Vackert i macrotappning
(där ett enda litet dammkorn
kan reta gallfeber på en efteråt!)





Lite annan vinkel bara,
men se så fantastiskt fint det är!






Inga fuskigt påsprutade vattendroppar av mig inte,
utan äkta vara! :o)






Vackert med skuggningar!
Kunde ju nästan tolkas som slutet för blomman,
för visst liknar ståndaren lite grann ett kors...






Den 13 januari har de flesta blommorna vissnat
och en del bildat frökapslar. Det gör mig inget,
för jag tänker inte spara löken ändå.





Så torrt och avblommat som det kan vara,
den 20 januari 2012...




...och nu tror ni förstås att jag ska slänga ut löken!




Men...nej...


...nu väntar jag ju på den tredje stängeln! :o)

Löken betalade jag 79:- för på Ica Maxi
och det tyckte jag var lite dyrt - det fanns billigare,
men man kan ju glädjas lite längre åt en sån här lök
jämfört med en bukett tulpaner! :o)


Ha en fortsatt fin helg,
ni som ev. hittar hit! :o)

Bidrag i NF Flowers

12 kommentarer:

  1. Flott blomst og fine bilder. Ha en fin lørdagskveld.

    SvaraRadera
  2. Hmmm...frömjöl...jag som gillar att baka ;) Kan man göra nåt av det, tro? :P Jättehärliga bilder! Jag har inte haft nån i år.. :) Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. fina bilder ser ut som en liten björn kramar pistillen .Det är ju kramens dag idag så kram på dig ,Nette

    SvaraRadera
  4. Jeg er sikker på at blomstene trives kjempegodt hos og med deg Pia, for maken til villig plante!! :)) Jeg vet hva jeg skal kjøpte til neste jul, var jo Amaryllis jeg tenkte kjøpe egentlig, men jeg er ikke så god på blomsternavn, så jeg kom hjem med en annen.. nemlig Hyacinter (måtte nå se etter på planten hva den het.. hehe) Jaja, fine de også da.. :)

    De bildene hvor du så å si dykker ned i blomstene er bare helt fabelaktige!! =)

    Kort og godt: Jeg tror blomstene liker deg!! :)

    Angående ditt spørsmål, så har jeg svart inne på siden min, for å samle alle spørsmål og svar sammen.. Så du vet det.. :)

    Ha en finfin helg og klem fra meg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Viola! Hyacinter är fina de också och jag brukar köpa några till jul. Men i år var det för mycket mögel på lökarna i affären!

      Jag skrev ett svar med din nya svarsfunktion, men sen blev det så krångligt med logga in och godkänna mm så blev rent förvirrad och stängde sidan. Får nog titta på det igen...
      Detsamma till dig! Kram Pia

      Radera
    2. Beklager det Pia.. Som gjest kan du legge inn kommentar anonymt.. bare skriv emailen din og brukernavnet f.eks *i stora drag* eller det du vil kalle deg.. open id er også grei, synes jeg.. Håper du lykkes neste gang.. ingen hast (jeg løper ikke noe sted- ;))

      Klem igjen til deg! :)

      Radera
  5. Så roligt att se din rosa amaryllis! Vilken fin färg, den ljusrosa! Tänk så många detaljer det finns i en amaryllis. Du har ju fått med alla detaljer så klart och tydligt! Nästan litet avis, faktiskt! Du hade nog tur som får en extra stängel och då blir ju blomman mera värd på något vis!
    Lycka till med din amaryllis!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade mina bilder, Ingegerd! :)
      Solsken på en amaryllis - och man ser allt vackert i den!
      Igår tyckte jag att det inte hade hänt så mycket med knoppen, så därför skar jag av frökapslarna och lite av stänglarna. Och hoppas nu att nya knoppen ska orka växa på och slå ut.
      Kram Pia

      Radera
  6. Utrolig mange flotte varianter av samme blomst! Den er svært vakker, amaryllisen!

    SvaraRadera
  7. härliga bilder du tagit på dina amaryllisar. Jag blir nog snart tvungen att köpa mig ett Macro det gär sådan skillnad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, NF!
      Eller så sparar man pengarna -
      och använder kompaktkameran! :)
      /Pia

      Radera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...