Sidor

måndag 20 februari 2012

Venusskon slog ut för tredje gången!

Jag har, liksom många andra, inte riktigt känt för att blogga sista tiden. Det beror inte bara på "vintern" utan också på andra skäl som har med arbetslöshet att göra.

För saker att fotografera tycker jag nästan alltid det finns och speciellt när solen lyser så ser man allt med nya ögon, även grejer man haft i sin ägo i tjugotals år. Men man behöver känna sig lite uppåt för att fota och för att det ska vara roligt att blogga.

Har också sett och läst om hur krångligt det har blivit med ordverifikationen i Bloggers bloggar. Jag kan ju inte låta bli att undra över, är ni verkligen sååå många som besväras av spam? Eller tror ni bara att ni skulle få en massa? Det är länge sedan jag tog bort den där ordverifikationen och jag har aldrig sett något som liknar spam hos mig.

Sen måste jag också få säga att när jag skriver kommentarer, tycker jag att det är ganska tråkigt när man har kommentarsgranskning! Jag vill ju se min kommentar där och då! Ja, ja, världsligheter bara...
Har man det inställt så att man får mail när någon kommenterar, så ser man ju om man skulle få spam på gamla inlägg och då är det ju bara till att plocka bort dem inifrån instrumentpanelen! Och där föredrar jag förstås det gamla gränssnittet, för med det hittar jag i alla fall!



Min Venussko...
(Paphiopedilum)
...såg ut så här den 20 januari 2012.






Förra året liknade jag den vid en tonåring,
när den hade fått stora tänder och skäggväxt! :o)






Den 28 januari hade den öppnat upp sin fina blomma!
För tredje året på rad blommar den nu.






Nära med linsen







Tjusig är den!

För att få den här "perfekta" bakgrunden
i min lilla "studio" så gör jag helt enkelt...






...så här!
Tar blomman från fönstret och sätter den
på en liten stol bakom soffan! :o)






Den här bilden tog jag i onsdags (15/2-12)
och satt bara och lekte lite med igår.
Den vita bakgrunden är faktiskt original,
för det var den vita snön i trädgården.
Det enda jag gjorde med bilden var att
klona bort några torra vallmokapslar.
Det som syns till vänster är den torra
orkidéblomman som jag lät vara kvar
från förra året.
Ramen är ett mönster som jag läst in i
Photoshop.




När jag ändå är inne på blommor,
kan jag ta med de här bilderna jag tog på
en azalea jag gav till min mamma på
hennes 84-årsdag i januari!
Tyckte den var lite speciell för den hade
både rosa och röda blommor!



Nära i solens sken.







Även om jag inte känner mig så här munter
som min glada kastanj i min "hemmasamling"
så kanske den kan göra dig glad istället!?


Ha det bra därute!

12 kommentarer:

  1. Hej där min kära bloggvän :)
    Tråkigt att du inte känner dig i riktig "bloggform" - hoppas det löser sig. Saknar dig när det dröjer till nytt inlägg och blir glad när jag ser att du har uppdaterat. Njuter alltid av dina vackra bilder! Inget undantag idag - Venusskon är sååå fin. Jag har också haft en som faktiskt blommade om ett par gånger... mer tur än skicklighet antar jag :)

    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hello Pia

    My compliments for these lovely pictures,
    the colors are also very nice.

    greetings, Joop

    SvaraRadera
  3. What a lovely series and details! Beautiful flowers. (the snowdrops are in my backyard)
    Greetings, Mirthe

    SvaraRadera
  4. Jisses vilken skön bildserie du bjuder på. Njutbart till tusen, sådant som man blir riktigt glad av!
    Ha en fin vecka!
    /SA

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Känner igen den där formen, grått, mörkt, vinter, trist och inget att fokusera på och det leder naturligtvis till att antalet inlägg är mindre vintertid :)
    Men, snart kommer våren och då kräla riv som maskar ...fniss
    Fin Venussko, en sån har jag med och bara väntar på en ny blomning.
    Må gott1 /Bea

    SvaraRadera
  6. Excelentes macros de belas flores....
    Cumprimentos

    SvaraRadera
  7. Jag har ingen riktig blogglust heller...tycker inte jag har nåt kul att skriva om varje dag, hinner inte riktigt heller. Jag gillar dina blombilder! Härliga! Ska snart ta ner några krukor från vinden och plantera om. Spam har jag fått en del på ett gammalt inlägg, då tog jag bara bort det! Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Morning o tack för dina rara ord hos mig!
    Fniss...din kastanj...ler som på beställning! Och dina blommor...såå avis!
    Tror inte jag sett en tvåfärgad azalea tidigare!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  9. Så vakkert, så vakkert, med blomster fra deg! Og kastanjen blir jeg jo alltid glad av :-) Her skinner solen, massevis av varmegrader og snøen smelter -hm det kan minne om vår :-)

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Ja, ibland så är det så att det inte finns någon blogg ork av olika skäl. Allt i livet går ju i vågor, dvs både upp och ner. Jag håller mina tummar för dig. Du bjuder i alla fall oss som är här på en fin färgprakt med alla blommor. Det var verkligen njutningsfullt.
    Må väl!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  11. Vakre bilder Pia! Flotte blomster og bilder.

    SvaraRadera
  12. Hvilke herlige bilder, og den Venus-skoen så vakker den er!! =) Blomstene trives ikke helt hos meg dessverre.. tror luften er for varm og tørr her inne.. Bruker du å gi gjødning til dine orchidéplanter? Jeg har en orchidé, den får gjødning (for orchidéer, lukter rett og slett kubæsj!hehe), men den virker så tørr, at den får et bad to ganger i uka.. Men jeg har ikke berget blomstene, de er falt av.. skåla den står i er transparent.. men da jeg kjøpte den sto den i en annen skål, som ikke var transparent.. nå får røtterne lys, som den skal ha.. den står ved vinduet også.. Du er jo så flink med dine orchidéer! :) ja, alle plantene og blomstene dine er fine! :)

    Flotte blomster du ga din mamma i bursdag! =)

    Kastanjen ligger der og gleder seg på vår og varme eller??
    Her har vi fått skikkelig vårvær.. snøen er smeltet bort.. :)

    Klemmer fra meg! :)

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...