Sidor

tisdag 18 september 2012

Skarvar...

...eller kormoraner, som man kallade dem förr i tiden, finns det rätt många vid våra Magle våtmarker.

(OBS! Om du använder Internet Explorer så visas INTE min blogg rätt! Varför har jag ingen aning om! Jag använder Firefox och då fungerar det bra.  / NB. If you're using Internet Explorer my blog is not working properly. I'm using Firefox and everything is alright with that one!)

Här gillar de att sitta på något som ser ut
som ett gammalt staket i dammen.






Zoomar lite så ni kan se dem.






Jag tycker att skarvar liknar sälar lite grann!

Man får nästan smyga sig fram till denna dammen
om man vill fotografera dem, för rätt vad det är
så går signalen som betyder.....


....FLY!!!

Och då får man vara beredd med kameran!

En del springer på vattnet...





...flyger någon meter över vattenytan bara.





Alla flyger inte samtidigt,
utan bara några i taget.






Detta är nog den sista.
Den verkar lite tung.




Vingen nuddar nästan vattenytan.






Den här bilden av den flygande skarven tog jag lite tidigare än
de andra bilderna vid samma besök här vid våtmarkerna.






Även denna.



Det förvånar mig lite att så många verkar tycka så
väldigt mycket om skarvarna. Här i Sverige har jag
hört mycket talas om att de är fisktjuvar som förstör
nät för yrkesfiskare och att de är hatade för att de
förstör växtligheten med sin avföring,
som är starkt frätande!
Så här ser deras favoritträd ut vid Magle våtmark.
Och visst ser man att träden håller på att dö.





Sista flygbilden från detta besöket.
Skarvarna är vackra när de flyger i alla fall!

Fler fågelbilder hittar man här
WildBirdWednesday 10


Tack för besöket
och kul om du kan kommentera!

19 kommentarer:

  1. i like these birds. and i like how they cluster together.

    SvaraRadera
  2. fina bilder på skarven även om jag inte gillar dess framfart i vår skärgård ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Wonderful shots of the Cormorants! You got some awesome flight shots. Thanks for sharing!

    SvaraRadera
  4. Här finns också skarvar, men jag ser dem mest en och en...Jag kom på att det kanske är just denna mall som inte funkar för IE! Det var bara en tanke...men du ska ju inte behöva byta mall för att det ska funka där, då kanske det inte funkar nån annanstans! Ha det gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft denna mall hela tiden och inte hört några klagomål förr på att bloggen sett konstig ut! Dvs utan menylista till höger och ingen kommentarslänk och ej heller några tidigare inlägg!
      Jag vet bara att jag inte gjort några förändringar, så det är förmodligen Blogger själva som hittat på något! De vill säkert att ALLA ska gå över till Google Chrome!
      Detsamma! /Pia

      Radera
  5. Hey, I didn't know Cormorants could bounce like Dam Busters. Nice shots Pia.

    SvaraRadera
  6. I've seen them on piers that jut out of the ponds, and flying....but NEVER perched in trees. That was amazing Pia.

    SvaraRadera
  7. Pent innlegg til WBW! Flotte bilder av skarven!

    (har du oppgradert bloggen din på blogspot? Det er bare hos deg jeg har problemer. Som du vet har jeg hatt det over svært lang tid...)

    SvaraRadera
  8. A great series of photos. I especially like the ones with the birds perched on the posts in the water.

    SvaraRadera
  9. Fina bilder som du har fått på skarvarna. Ålekråkor är ett namn som används på dem här. Inte nog med att de tjuvfiskar så det står härliga till, de förstör naturen till den milda grad, inte minst öar som tidigare varit frodiga och njutbara av grönska.
    /SA

    SvaraRadera
  10. Nice shots of the cormorants, Pia!

    SvaraRadera
  11. trevlig koloni ni har där. Träden och naturen återhämtar sig när flocken flyttar. Här har vi knappt sett några i år. :)

    Jag såg inte kommentarfältet på Explorer, men på Google chrom finns den. Explorer uppför sig onekligen lite mysko.

    SvaraRadera
  12. Great set of pictures. Like the ones of the birds in flight.

    Stewart M - Australia

    PS: your blog works fine in Safari

    SvaraRadera
  13. Great pictures of the cormorants, especially the flying I find very nice, well done.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  14. What a wonderful series of cormorant shots!

    SvaraRadera
  15. Ja skarv har vi også masse av her ute i havgapet - artige fugler ! Og fine bilder du har fanget av dem !

    SvaraRadera
  16. Alle dine fuglebilder, det er så gøy å se Pia! Nei du, jeg har samme mal, har bare endret litt i bredde og farger og slengt alle sidebarene nederst :-) "Enkel" heter malen. Nyt helgen!

    SvaraRadera
  17. Så flotte bilder av skarven. Jeg liker best de der de flyr! Det 3. siste var helt rått, og så skarpt!!! Din blogg ser helt normal ut for meg.))) KLEM fra Kjersti

    SvaraRadera

Hej kära besökare!
Kul om du lämnar en kommentar efter dig,
så jag vet att du hälsat på!
Med vänlig hälsning/Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...